13 januari 2010

Back to work!

Nu har barnen återvänt till vardagen och då är det väl dags för mig att göra detsamma! Jag gissar att jag kommer att få ändra inriktning något på mitt bloggande då vårt liv här hemma i Sverige troligtvis inte kommer att vara lika fullt av äventyr som det i Minnesota. Trots detta tror jag att vi kommer att försöka leta russinen i kakan även här!

Barnen har alltså återvänt till Uppsala International School och sin skolgång där. Det är en stor omställning att återvända till den svenska skolan, för barnen, men även för mig. Tänk vad fort man vänjer sig vid saker som man först tycker är märkliga, men sedan inte bara accepterar, utan till och med anser är en bra idé. Jag anser att den amerikanska skolan är alldeles för fokuserad på kvanitet och resultat, med militärliknande disciplin. Den svenska skolan å sin sida är lite för avslappnad i mitt tycke. Visst är det riktigt att barnen har ordentliga raster och respekteras av de vuxna, men det måste finnas en gyllene medelväg! Bara mina egna tankar, inget att uppröra sig över om man ine håller med!

Här hemma i lägenheten står det ganska stilla för tillfället. Av förklarliga skäl, då Mats befinner sig på andra sidan Atlanten. Vi hoppas få hem honom på söndag eftermiddag, bara för att se honom försvinna igen på måndagen... Resekarusellen är igång igen med andra ord! Vi börjar dock känna oss ganska hemma här i stadsdelen Nyby och i Uppsala. Jag slås fortfarande över hur litet allt är och hur dyrt det mesta är, men idag upplevde jag "GRATIS"; vi var nämligen till tandläkaren! Inte helt fel att bara promenera in och sedan kliva ut igen 20 minuter senare utan att passera kassan, så att säga! Tänk om detta gällde vuxna också...

Bloggens namn och layout kommer säkerligen ändra skepnad framöver. Hoppas ni kan ha överseende med mina "makeover"-försök...

Later, Mariette

2 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen är jullovet slut :-)
Välkommen tillbaka!!!
kram Nina

Mariette och Mats Wendel sa...

Tack, tack! Det känns skönt att vara tillbaka i vardagen, även om de tidiga morgnarna tar död på oss! KRAM på dig!

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul