28 mars 2009

Regn och åska

Tisdag 24 mars 2009

I går och idag är det regn och åska som gäller... I går vad det varningar utfärdade för kraftiga åskoväder, men vi fick nog medelmåttiga sådana där vi bor. I västra Minnesota är det översvämmningar som gäller, frivilliga arbetar dygnet runt för att rädda städer utmed Red River som stiger och stiger. Man jobbar med att placera ut sandsäckar snabbare än vattnet stiger. En kamp mot klockan alltså!

I dag har jag varit volontär i Megans klass. Jag spelade en massa nya spel med flera omgångar barn och vi hade jättekul! Sånt gillar jag! Tänk om man fick göra sånt hela tiden... Jag stannade en halvtimme extra för att alla skulle få spela och Mrs. Lepsche var jättenöjd. Jag pratade lite med henne om Megans problem med tjejkompisarna, de bråkar nämligen om henne ganska ofta och knuffas och trängs för att få sitta intill henne. Hon tycker det är jobbigt för om hon väljer en kompis framför en annan så får hon minsann höra. I gympan t.ex. måste man ibland välja en kompis och då kan hon ju inte undvika det... Jag kom med förslaget att hon skulle välja en kille istället och tala om för tjejerna att om de inte lägger av så sätter hon sig bredvid killarna istället! Mrs. Lepsche tyckte det var en jättebra idé! Vi får vad som händer framöver!

I morgon ska jag till Michaelas klass, hoppas det blir lika kul. Hon är inte alls lika glad i att mamma kommer till hennes klass, hon ser det nog mer som ett störningsmoment, men jag hoppas jag får spela ngt spel med henne i morgon! Förra gången åt jag lunch med henne, men i morgon ska jag ta lunch hemma istället, i en mer avslappnad atmosfär! På tal om Michaela så fick hon i går "a clean bill of health" från sin doktor, Mark. 100% sa hon när hon klev av bussen från skolan! Nu är det bara en sista uppföljning i sommar och sen kan vi släppa HSP:n för gott!

Mats ska till universitetet i morgon igen för ytterligare ett föredrag. Han börjar bli van nu, varm i kläderna. Båda hans närmaste kollegor åker bort i mitten av veckan så efter föredraget i morgon kan han dra ner på arbetstakten lite grann... I nästa vecka är det dessutom Spring Break för barnen, lediga hela veckan och lite hemliga planer från mamma & pappas sida... Roligt ska vi ha, så mycket kan jag avslöja!

I kväll har President Obama hållt sin andra direktsända presskonferens och pratat om, ja, ekonomin förstås! Vilket innebar att alla bra TV-program blev raderade från tablån, så enkelt är det. Och då gäller det ALLA stora TV-kanaler...

Om någon undrar vad som händer med vår hemsida/blogg så pågår just nu en flytt från Spray till Ballou. Vi hoppas att störningarna inte blir för långvariga! Om ni vill se bilder från vår utflykt till svenskbygderna i helgen så gå in i fotoalbumet och titta under "Svenskbygderna".

Hoppas våren anländer både här och hos er snart, för nu är jag rysligt trött på det kalla och, för tillfället, gråa vädret!

Later, Mariette

1 kommentar:

Mariette och Mats Wendel sa...

Det här skrev Mariette för några dagar sedan... Tänkte ni kanske var intresserade...

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul