01 oktober 2010

Lost in Translation...

Om det är någon som funderat på varför det inte blivit några nya inlägg på flera veckor så kan jag meddela att rubriken säger allt! Jag har helt enkelt varit begravd i uppgifter på min utbildning på Uppsala Universitet. Jag har kämpat med att komma in i studie"lunken" och försöka ladda ner de kunskaper jag en gång nog besatt, men förlorat någonstans längs vägen... Känns inte alltför roligt att dels behöva lära sig nya saker, men samtidigt uppdatera allt gammalt som helt enkelt försvunnit.

Vi har två parallella översättningskurser samtidigt som vi har en kurs i svenska som inte går av för hackor. I dag har jag och en kursare lämnat in en texbindningsanalys, ett arbete vi kämpat länge med. Ändå var vi inte riktigt nöjda, men till slut fick vi inse att vi inte skulle komma längre... Förhoppningsvis blir vi godkända, jag har inte högre ambitioner när det gäller denna kurs, jag tror det är svårt nog att få ett G!

Under flera veckor jag jag jobbar sent på kvällarna och även på helgerna, men denna helg har jag lovat barnen och Mats att åtminstone en av dagarna ska vara ledig. Jag hoppas jag kan hålla det löftet!

I dag har Mats tagit ledigt och gjort en utflykt med barnen till Skansen-akvariet i Stockholm, de är nämligen lediga från skolan idag och jag har en hel del att jobba undan. För tillfället sitter jag i Masterrummet som är reserverat för masterstudenter på översättarprogrammet och ytterligare ett masterprogram i svenska. Det är ganska lugnt här nu, men emellanåt pratas det ganska mycket och då är det lugnare att sitta hemma. Gissar att fredagar är en bra dag, då många reser, eller tar en tidig helg.

Annars har det inte hänt mycket i vår värld. Barnen går på fritids och gillar det i varierande grad. Så länge jag hämtar dem innan halv fem så går det bra, tjejerna gillar inte att byta byggnad/skolgård och det kan jag förstå. Maximilian verkar stortrivas på fritidsklubben och jag har förstått att han är omtyckt av personalen (och de andra barnen).

Barnen fortsätter med sin karate och gillar det fortfarande. I helgen ska tjejerna prova på handboll och Maximilian ska kanske plocka upp bandyn igen här i vinter. Vi får se, det tar ju tid med fritidsaktiviteter och tid har jag plötsligen inte mycket av...

Nu ska jag återvända till min översättningstext, Lost in Translation!

Later, Mariette

2 kommentarer:

Astrid sa...

Bra kämpat,du är duktig som orkar sätta igång och plugga igen.Kram/mor

Mariette och Mats Wendel sa...

Ja, vi får se hur länge det varar...

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul