08 september 2010

Det fina vädret...

Det är väl typiskt, det här med det fina vädret, var det tvunget att komma nu när både barnens och min skola dragit igång?? Det är inget vidare att sitta inne vid sin dator eller hänga över böckerna när solen skiner där ute! Men det är väl bara att bita ihop och fortsätta brottas med mina texter. Mycket skriva blir det, översättning hit - översättning dit och sen lite svenska texter däremellan... Just nu ska jag egentligen sätta mig och skriva en berättelse om ett barndomsminne, men jag kände att jag inte riktigt hade inspiration till att ge mig i kast med det riktigt ännu...

I går var jag och mina kursare på en introduktionskurs på Carolina Rediviva, vårt gigantiska universitetsbibliotek. Det var avsatt två timmar för den kursen och jag måste säga att vår "guide" använde näst intill hela tiden för dels rundvandring och dels en snabb introduktion i diverse databaser och sökning i dessa. Jag och en av mina kursare samarbetade och hittade i alla fall en recension av en musik-CD som vi tror att vi kan använda till vår kurs i översättning från svenska till engelska...

I morgon ska vi har vår första genomgång av en översättning, det ska bli både spännande och skrämmande! Tänk vad många varianter av översättning jag redan gjort på den texten, hoppas nu att jag inte hamnat för långt från "sanningen"!

Att vara student igen innebär att jag måste dra mig till minnes litteratur jag läste för 15 år sen och jag kan lugnt meddela att det är stört omöjligt. Det är bara till att djupdyka i gömmorna och hoppas att jag kan fräscha upp minnet på en inte alltför lång tid. Textanalys är inte riktigt min grej och att "prata" språk istället för att använda det är inte riktigt lika roligt. Jag hade sagt till mig själv att jag gick den här utbildningen för att det skulle vara kul och utmanande, men att vakna upp mitt i natten och fundera på termer som transponering och liknande är inte riktigt vad jag trodde jag gett mig in på. Framtiden får utvisa om jag har tillräckliga kunskaper för att ta mig igenom denna kurs i svenska, bit i det sura äpplet!!!

Dags att återvända till böckerna och de tomma raderna som prompt måste fyllas!

Later, Mariette

2 kommentarer:

Astrid sa...

Ja i dag var det riktigt varmt och skönt,det är bra då blir hösten inte så lång.Jag föestår att det känns kämpigt i början,men du fixar det säkert(tror på dig)Kram/mor

Mariette och Mats Wendel sa...

Tack mor! Ja, det tar sig sa mordbrännaren! = det är små framsteg, med dock framsteg!!

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul