13 september 2010

Ett år äldre...

Då är man alltså ett år äldre...
Familjen firade mig redan i söndags, men idag blev jag officiellt ett år äldre. Det känns inte speciellt annorlunda, utan antalet gråa hårstrån känns konstant.

I söndags hade jag en fin förmiddag med barnen och Mats där jag blev uppvaktad med frukost på sängen, presenter och sång. Barnen hade verkligen lagt ner möda på mammas födelsedag i år! Gullungarna!! Efter en långsam morgon åkte vi in till stan och tog en födelsedagsfika på anrika "Ofvandahls"; det gillade barnen! Alla fick välja precis vad de ville! Efter lite strosande på stan återvände vi hem. På eftermiddagen kom mor & far, plus svärmor & svärfar över för en kort fika, de bjöds på kanelpaj och jag uppvaktades återigen. Tack snälla ni!

Annars består mina dagar mest av böcker, texter att översätta eller analysera och några vändor till universitet då och då. Det är inte lätt att studera på denna nivå efter så lång uppehåll som jag gjort; det känns lite som när man nyligen fått barn och drabbades av sk. amningshjärna... Förhoppningsvis är kurserna tillräckligt inspirerande att jag orkar kämpa på och att "dimman klarnar"! Att utbilda sig till översättare kräver att man är fantastiskt bra på svenska och även om jag gillar att skriva, så är jag inte vidare förtjust i att analysera texter och plocka ner dem i minsta beståndsdelar... Vi får se om jag ändrar åsikt om det...

Nu i kväll har Mats och jag varit på tre föräldramöten på skolan. Kanske inte så vidare praktiskt att ha alla möten samma kväll, det är ju inte bara vi som har fler barn i olika klasser... Inga stora nyheter, men bra att kunna vara där och visa sitt intresse. Barnen var hemma och myste med farmor och farfar.

Nu hög tid för mig att avsluta dagen med sänggång, trött blir man att läsa böcker om stilanalys, jag lovar!

Later, Mariette

2 kommentarer:

Astrid sa...

Hej,ja du är duktig du som kämpar på.Barnen tycket väl att det var mysigt att få rå om farmor & farfar helt själva?Kram/mor

Mariette och Mats Wendel sa...

Ja, vi fick höra att vi kom hem för tidigt när vi var hemma före 8 och inte efter...

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul