27 juli 2010

Bland tjutande brandlarm...

I går kväll tänkte jag imponera på frun och barnen. Jag skulle baka bröd från en färdigmix - tillsätt bara ljummet vatten... Instruktionen var i sig enkel, men degen kletig och många moment där man måste vänta på att den skulle jäsa etc. För att underlätta diskningen så använde jag bakplåtspapper. Så här fina såg brödbullarna ut innan gräddning.

Sedan gick brandlarmet! Ugnen rök som om den vore vedeldad och jag fick snabbt försöka göra ren en varm ugn. Det gick ganska bra och inga grannar klagade (de är säkert på semester). Jag var noga med tiden under gräddningen (för jag vet inte hur de skulle se ut) och när jag tog ut dem var de fina! Nu skulle jag bara ta bort dem från bakplåtspappret, vilket inte gick! Det slutade med att jag fick skära bort undersidan på bullarna, men jag sade inget till barnen och de var imponerade av min bakning! (eller bara väluppfostrade?)
När jag frågat frun fick jag tipset att använda vatten på undersidan av bakplåtspappret och lyckades hjälpligt rädda brödlimpan som jag bakat. Jag hade hellre diskat lite mer...


/ Mats

PS. Hur de smakade? - de är nästa slut, så färdigmixen var god.

2 kommentarer:

Astrid sa...

Otur Mats, med degen.Gör egen nästa gång!men du är duktig som bakar.Kram/Astrid

Mats sa...

Det dröjer nog ett tag innan jag försöker igen, men tack för uppmuntran. De gick i alla fall att äta! / Mats

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul