14 juli 2009

Reflektion


Att komma hem till Sverige var skönt på många sätt och vis. Första känslan var lite av att befinna sig i en film, lite overkligt, men efter några dagar så känns det mer och mer som hemma igen! Dock är det några saker som blir en stark kontrast till det amerikanska samhället.

Det första som slog mig var storleken på allt, dvs att allt är så smått! Nästa sak som blev något av en chock var att allt är så dyrt! Detta visste jag naturligtvis om, men ändå så hade jag redan vant mig vid de amerikanska priserna på speciellt kläder och pappersvaror. Det var verkligen en prischock! Jag investerade dock i några leggings då dessa inte nått den amerikanska marknaden, i alla fall inte i samma utsträckning som här! Ytterligare en sak som slår en är att här det nästan folktomt i affärerna. I alla fall på personalsidan! Det är nästan så personalen trampar på varandra i amerikanska affärer, men här var det svårt att hitta någon när jag ville betala för mina varor. Ingen värdering i det, bara en reflektion!

Mats och jag är i vilket fall rörande ense om att USA inte är landet för oss. Vi är oerhört tacksamma för den chans vi fått att uppleva ett drygt år utomlands, men vi är nog trots allt för bortskämda med den svenska tryggheten och litenheten för att drömma om ett liv i Amerikat. Även om många har svårt att se att det inte är ALLAS dröm... Speciellt människor från andra delar av världen som inte har Sverige att jämföra med...

I dag befinner sig sonen i Furuvik med kusin Eric och morbror och moster. Jag hoppas de får en härlig och solig dag! Själv ska jag försöka förbättra min sociala sida och umgås med andra än mina barn, jag har legat på latsidan det senaste året kan man säga...

Later, Mariette

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker att din sociala sida fungerade alldeles utmärkt :-) Tack för en mysig eftermiddag!!!!! Synd att vi inte hinner öva dig mer ;-) men det får vi ta igen när ni kommer hem. Blogga mycket och fly safe home!
Stooooooooooor kram Nina :-)

Mariette och Mats Wendel sa...

Jo, nog har vi blivit amerikaniserade av att vara här. Ikväll när jag kom hem så var bland det första jag gjorde att kolla varningen på TV. "Severe Thunderstorm Watch" annonserades, men det verkar inte komma över Woodbury. Åskovädren här kan vara kraftiga och det cirkulerade tornader utanför Minneapolis. Nu ska vädret bara bli bättre under några dagar framöver. / Mats

Mariette sa...

Tack för en trevlig lunch-date kompis! Hoppas på fler tillfällen när vi flyttar hem! Många kramar!

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul