06 juni 2010

Naturhistoriska museet

Megan som dinosauriebebis

I fredags åkte jag alltså med Megans klass till Naturhistoriska i Stockholm. Vi begav oss promenerandes till tågstationen direkt på morgonen och tog tåget mot Stockholm. Väl där blev det snitslad bana mellan alla andra resenärer ner till tunnelbanan där vi hoppade på tunnelbanetåget ut till universitetet. Det kändes skönt att komma fram med ALLA barn, bara det en bedrift, tycker jag. Smått utmattad fröken och utmattade mammor bestämde att vi skulle inta lunchen redan innan vi gav oss i kast med museet. Alltså plockade alla barn och vuxna fram sina medhavda luncher och åt med frisk aptit! Tänk vad fort man blir hungrig när man promenerar i friska luften!

Megan med kompisarna Chi-Chi och Anna

Jag var ansvarig för tre elever och det gjorde att vi kunde promenera runt väldigt fritt och hann se väldigt mycket trots den ganska knappa tiden. Redan en timme efter lunchen skulle vi bege oss till Cosmonova och se den spännande filmen om rymden. Tyvärr mår jag inget vidare av de stora bildskärmarna utan satt mest och lyssnade på vad som sades. Filmen var lagom lång och de barn som inte kan svenska fick hörlurar på engelska.

Efter filmen promenerade vi vidare inne på museet. Det blev dinosuarier, fiskar, människans utveckling och massor med andra djur. Det var nog bara en enda utställning vi inte hann med, men då var vi ganska snabba. Barn är ju sällan så att de står och begrundar det de ser, utan vill vidare till nästa sak...
Efter en rask promenad till tunnelbanan igen tog vi sen tåget hem till Uppsala. Där var det ytterligare promenad innan vi nådde skolan. För Megan och mig var inte motionspasset över där, utan vi cyklade vidare till mormor och morfar där Michaela och Maximilian väntade. Megan var slut när vi äntligen kom hem vid middagsdags, men jag vet att hon var väldigt nöjd med dagen!

Later, Mariette

Inga kommentarer:

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul