04 november 2009

Field trip and Wendy's Night

Efter ett litet avbrott i bloggandet...

Bloggandet har legat nere några dagar. Anledningarna är många, men den största anledningen är att jag inte kunnat sitta framför dator någon längre tid; jag har av någon anledning sträckt mig i ryggen och haft svårt att sitta utan att känna smärta. Nu har min kära man köpt en vibrerande massage-kudde och det har börjat ge med sig så smått...

En uppdatering på början av veckan:

Så här bodde de först...

I måndags var jag med flickorna på en skolutflykt som gick till "Gibb's Farm". Detta är ett gammalt pionjärhem som man försökt bevara i ursprungligt skick. Vi fick veta bakgrunden om familjen som bodde där och fick en inblick i det hårda pionjärslivet. Barnen hade nog lite svårt att greppa att barnen på den tiden hade arbetsuppgifter innan skolan i skolan och efter skolan. Dessutom var det nog svårt att fatta att de sov allihopa i ett och samma rum... På gården fanns utöver deras hus också ett gammalt skolhus som var flyttat från sin ursprungliga plats. Där fick barnen prova på att gå i skolan på den gamla goda tiden...

Sedan byggde de det här huset, som de senare byggde till

På slutet fick vi stöpa ljus, vilket jag tror barnen tyckte var riktigt spännande. Denna utflykt tog hela förmiddagen och barnen fick äta i sina klassrum när vi återvände till skolan. Jag stannade över "lunchen" och åkte sen hem.

I går tog jag det lugnt medan barnen var i skolan. När det var dags att hämta dem vid bussen så dök inte skolbussen upp! Vi väntade och väntade och till slut blev vi lite oroliga, de har ju inte särskilt lång att åka... I vintras hände detta vid ett tillfälle och då hade bussen deras gått sönder. Jag skämtade lite rått om detta med de andra föräldrarna vid buss-stoppet och sa att deras buss har säkert brakat ihop. När barnen äntligen kom, kom de i en annan buss... Första orden över Michaelas läppar var: "The bus broke down!" Jag fick alltså "rätt"! Efter en vända till Karate-lokalen bar det iväg till "Wendy's" för att gynna skolan barnen går på. "Wendy's" skänker en del av intäkterna under kvällen till skolan och tanken är att så många familjer som möjligt ska försöka komma dit! Vi går ibland på dessa "jippon", men inte alltid.

På fredag har barnen gradering på karaten, förhoppningen är att de ska klara "golden belt". Vi håller tummarna!

Later, Mariette

4 kommentarer:

mormor sa...

Spännande att se hur dom bodde förr.Hoppas ryggen är bättre.

Mariette sa...

Jo, det var en intressant utflykt, för både barn och vuxna. Ryggen är bättre, inte 100 %, men bättre.

Patrick sa...

Karateklubben i Budohuset har ju börjat med barngrupper i karate, det kanske kan vara intressant när ni nu blir Uppsalabor då ni flyttar tillbaka till Sverige :)

Mariette och Mats Wendel sa...

Låter bra, barnen är eld och lågor över karaten och vill absolut fortsätta!

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul