26 april 2010

Något helt annat!

Efter en veckas ledighet från bloggandet tänkte jag skriva ner något helt annat än vad min dag har innehållit; nämligen receptet på fantastiskt goda frukostmuffins! Betyget kommer från familjen och jag är nog benägen att hålla med dem. Godast är de om man äter dem varma direkt ur ugnen, eller lite uppvärmda om de kommer från frysen eller skafferiet. Själv föredrar jag lite marmelad på dem, men övriga familjen nöjer sig med smör som smälter...

FRUKOSTMUFFINS, 12 st

6 dl vetemjöl
3 dl havregryn
3 tsk bakpulver
1 dl socker
3 ägg
3,5 dl mjölk
1 dl flytande margarin
2 äpplen, skalade och skurna

Gör så här:
1. Blanda de torra ingredienserna
2. Vispa äggen, rör i mjölken och margarinet
3. Gör en fördjupning i mjölet och häll i vätskan
4. Fördela smeten i formarna* och tryck i 1-2 äppelklyftor i varje form
5. Pudra med kanel

Grädda i 175 grader i ca. 30 minuter

NJUT!!!

* En muffinsform i plåt fungerar bäst till dessa muffins; gärna med papperformar i så slipper du smörja!

Här hemma åt vi de sista ur frysen i söndags så det är snart dags att baka ett nytt dussin, men det får väl inte bli alltför ofta...

Kanske kommer det några fler recept som jag vill dela med mig framöver...

Later, Mariette

Inga kommentarer:

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul