14 april 2010

Smått och gott...

I dag har jag fått ovärderlig hjälp av mor i konstruktionen av en ny dyna till sittbänken i hallen. Numera har vi en tjusig amerikaflagga att vila benen på i vår helt omstylade hall. Det känns skönt att slippa den äckelgröna hallen; nu är det bara det äckelgröna vardagsrummet som också behöver en ansiktslyftning.

I dag var det sista dagen för Michaelas bästa kompis i skolan. Hon flyttar hem till England i morgon; sorgligt för Michaela och oss! Michaela gav henne en "mood-ring" som ett litet minne av henne och Sverige. De har varandras e-post och kommer säkert försöka hålla kontakten med varandra.

I går var mamma och jag på en lång shoppingrunda på stan för att köpa tyger, korgar till hyllorna i hallen och lite annat smått och gott. Vi passade på att luncha på stan också då Mats var snäll nog att hämta barnen i skolan. Skönt att vara ute och slippa skynda hem för att hinna till skolan till halv 2.

I går eftermiddag åkte Maxmilian och jag till Gränby Centrum för att shoppa för hans presentkort som han fick på 11-årsdagen. Han bestämde sig till slut för Lego Indiana Jones 2 till Nintendo DS, förvaringsboxar till DS-spelen, ett guldkuvert (!!!) och några nya läckra post-it:s. Några få kronor har han dock kvar på ena presentkortet! Han hade en väldans beslutångest, men frågade sig fram i spelaffären och gjorde till slut ett bra val (det tyckte han i alla fall själv när han provat spelet igår kväll!)

Om någon vecka är det dags för det första Development Talks (Utvecklingssamtal) på skolan. Först ut är Michaela. Det ska bli spännande att höra hur det går för barnen och hur personalen upplever dem. Barn är ju sällan samma person hemma som i skolan... Att det går bra för dem kunskapsmässigt betvivlar jag inte, men det är t.ex. väldigt stor skillnad på kraven i 1:an och 2:an och det tycker jag är lite märkligt. Kanske beror det mer på lärarna än målen för respektive år...

Nu är det inte så långt bort att Mats susar iväg till Sunny CA. Jag är inte det minsta avundsjuk... Drömmer om härliga dagar vid poolen/beachen och lata shopping-eftermiddagar på Kohl's eller andra favoritaffärer, men jag får väl nöja mig med att vädret här i Uppsala i alla fall äntligen är på min sida till slut!!

I morgon ska jag till slut ta mig i kragen och lista hela familjen på vårdcentralen så att vi kan besöka den vid behov. Hoppas nu att det är så lätt som det låter... Maximilian har varit på mig om sina födelsemärken som han besväras av, och läkaren i USA tyckte att vi skulle ta bort. Vi får se vad den svenska sjukvården tycker om det; den brukar inte tycka samma som den amerikanska, det har jag i alla fall greppat! Skam den som ger sig dock; jag fick ju till ett besök hos tandhygenisten för Maximilian trots att de tyckte att han var för liten för det... Och sen ska Megan få besöka tandregleringen också; så det funkar att vara lite "pushig" ibland!

Nu är det hög tid för mig att sluta de gröna och inta sängläge istället för soffläge!

Later, Mariette

2 kommentarer:

mormor sa...

Ja Milan det är svårt det där med att veta vad man vill ha när man får en massa pengar(som man måste spendera),eller hur?Dom sköter sig säkert i skolan,mamma behöver inte vara orolig.Kram/mormor.

Mariette och Mats Wendel sa...

Ja, det är svårt att spara på shoppandet...

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul