08 februari 2010

Vad hände med helgen??

Ja, vad hände egentligen med helgen? Tiden bara susade förbi och jag tyckte nog att det gick lite för fort! Men några saker hann vi ändå med...

På lördagen gav sig Maximilian och jag ut med mormor för lite shopping och lördagsfika. Jag ville ta Milan på bio, men han tackade "nej". Tänker inte tvinga honom att gå på bio, särskilt inte som det kostar så mycket! Vi snurrade runt ett bra tag och letade efter "Röda Korset", men det visade sig redan vara stängt, vi får återvända vid ett senare tillfälle. Maximilian är på jakt efter en skrivmaskin eller räknemaskin modell äldre...

Tjejerna hade kompis över och de lekte hela eftermiddagen medan pappa Mats övervakade. Det är spännande med alla nya kompisar från världens alla hörn, man vet inte riktigt om man ska prata svenska eller engelska med föräldrarna och barnen har varierande kunskaper i svenska de med... Vi tycker i alla fall att det är jättekul och barnen ser nog ingen större skillnad från i USA, där härstammar ju många från andra delar av världen!


Här är tjejerna med Elin som hälsade på i helgen.


Detta är Rouaa som också är tjejernas kompis.

Skolan är dock ett stort miljöombyte för barnen, det är betydligt färre strikta ramar och ibland undrar jag om de faktiskt lär sig lika mycket? Men som jag tidigare försvarat den svenska skolan hoppas jag att det är mer kvalitet än kvantitet! Det är dock svårt att få kvalitet när man har kompisar som är högljudda och inte respekterar sin lärare eller sina klasskompisar...

I lördags kväll hade vi som planerat melodifestivalsmys i TV-soffan. Barnen hade sina favoriter och Michaela blev som vanligt ledsen när hennes favorit åkte ut. Det är inte lätt... Trevlig hade vi i alla fall i soffan, även om vi inte var lika imponerade av programledarna som resten av Sverige verkade vara, enligt tidningarna.

I går ställde sig Mats för att baka bullar. Han försökte locka barnen att hjälpa till, men de var för upptagna med sitt på sina rum... Besviken fick han baka på egen hand. Jag fick ett smakprov och kan bekräfta att han fortfarande kan baka goda bullar, även om det nu sker på 4-årsintervall...

På kvällen hade vi farmor och farfar över på middag. Vi bjöd på enchiladas med kycklingfärs och mängder med jalapenos. Starkt värre trodde jag nog att det skulle bli, men det var i alla fall ätbart, det brann inte så farligt som jag befarat... Tjejerna åt en mildare variant, medan Maxmilian tyckte att jag nästa gång skulle slänga ner lite mer chili-peppar! Ja, han gillar stark mat... Till efterrätt hade Maximilian bakat kladdkaka, smarrigt värre! Efter det fanns det ingen plats för Mats goda bullar, de få vänta till ett annat tillfälle!
Ett litet uppträdande bjöds vi på. Milan skötte belysningen...

I dag på morgonen är Highlandern på besiktning och vi hoppas på att den går igenom utan problem. Sen är det bara reg.skyltar och försäkring och sen kan vi ut och fara med svartingen!

Later, Mariette

2 kommentarer:

mormor sa...

Hej!Ja den har kommit hem(svartingen) till garaget igen och väntar på regskyltar.Vad duktiga ni är Milan,Megan och Michaela som underhåller gästerna.Kram/mormor

Mariette och Mats Wendel sa...

Ja, de är entertainers allihopa; kommer inte från mig...

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul