05 maj 2010

Nytt recept

I dag blir det ett nytt recept som inlägg igen... Jag gjorde denna gratäng igår och insåg att den är en av familjens absoluta favoriträtter. Gratängen är superenkel att göra och den går dessutom att göra vegetarisk om man så skulle vilja; uteslut eller ersätt kalkonen/skinkan med en annan grönsaksfavorit! Själv skulle jag nog ta skivad röd pakrika, men det går säkert med flera andra alternativ! Jag gillar inte att måtta när jag lagar mat, men här är grundreceptet och det är bara att dubblera eller lägga till extra av något ni gillar. Snåla inte på osten och såsen dock, då bli gratängen lätt torr...

Pastagratäng med spenat och mozzarella

Bilden är lånad från ArlaKöket


Sätt ugnen på grillen innan du sätter igång!

250 g färsk tagliatelle (går lika bra med "vanlig" pasta!)

150 g färsk spenat (gärna babyspenat)

100 g rökt kalkon eller skinka

2,5 dl tomat/paprikasås (antingen med basen creme fraiche eller matgrädde)

2 dl riven mozzarella (ej den färska varianten!)

Gör så här:

1. Koka pastan

2. Koka upp såsen och rör ner pastan, köttet, spenaten och osten

3. Lägg över i en ugnssäker form, strö över lite extra ost

3. Gratinera 3-4 minuter i ugnen, tills gratängen fått fin färg


Serveras med en grönsallad och ngt gott bröd!

Såsen gör du antingen själv eller köper en färdigbladad i mejeridisken; bestäm själv. Om ni undrar HUR god denna rätt är så kan jag citera sonen som sa: "Mamma, den här maten är godare än efterrätt!" Låter gott, eller hur??

I dag har jag och barnen cyklat till skolan och hoppas på fortsatt bra väder så vi slipper regn på vägen hem. Det går bra att cykla, men vi måste uppdatera cykeluppsättningenMichaela också vuxit ur sin cykel. Megan har ju fått ny, men Michaela är ju längre än Megan och behöver en lika stor cykel hon med... Kanske är det dags för Maximilian att hoppa upp en storlek och syrran får ärva? Vi får se vad vi kan göra för rokad...

Megan var i går till tandregleringen. Vi hoppades få hennes tänder åtgärdade, men de vill vänta och se hur det utvecklas. Jag tycker inte att det är ok att hennes framtänder står ut som de gör, men jag tror att tandvården i Sverige är väldigt återhållsam och bara åtgärdar sådant som är till problem för patienten, inte sådant som kan räknas som kosmetiskt... Vi får se vad de säger om 1,5 år; kanske kan vi få till en tandställning då! Jag tror Megan hade räknat med tandställning, men nu fick hon lite respit!

Tjejerna är nu inbokade för sommarfotbollsläger och Maximilian ska kämpa på med simningen. Vi får se om det bli ytterligare läger i sommar, vi blev ju lite bortskämda med utbudet i USA, men det finns ju även här, bara man är ute i god tid. Något att lägga på minnet till nästa år... Vi fick tyvärr inga platser på KFUM-lägret detta år; fullbokat!

Dags att ta tag i dagen!

Later, Mariette

Inga kommentarer:

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul