24 september 2009

Favorit i repris - Not!

För ungefär ett år sen var Mats och jag iväg för att fixa körkort här i Minnesota. Mats fick efter många om och men sitt körtkort, efter att ha argumenterat och stångat sig blodig med den amerikanska byråkratin... Jag gav upp idén på ett Minnesota-körkort, men i förra månaden begärde vårt försäkringsbolag att vi skulle visa upp MN-license och det var bara att bita i det sura äpplet och boka en tid för uppkörning... I dag var det alltså dags för mig att köra upp och jag hade fått tid på en inhängnad bana där man kör runt utan "riktig" trafik. Svårare än man tror, eftersom det är så artificiellt. Trots detta så gick det vägen; jag hade övat mängder på 90 graders fickparkering och parallell-parkering! Jag är halvdan expert numera...

Tro inte att detta ledde till att jag fick mitt körkort dock... Det var nämligen så att vi saknade ett formulär som de efterfrågade redan för ett år sen. Detta formulär får man inte om man kommer hit på ett A2 Visum, men detta tror jag inte de får lära sig på DMV (Department of Motor Vehicles), utan de följer sina paragrafer minsann. Ett tag var hon beredd att klippa Mats körkort och riva mina dokument som talade om att jag precis klarat uppkörningen (som hon var klart upprörd över att jag hade fått göra!) Hon talade dessutom om för mig att mitt pass var värdelöst; att hon bara hade mage! Nu var jag ju så duktig att jag sansade mig och höll mig lugn, ville inte reta upp ytterligare tjänstemän i detta underbart fria och gästvänliga land...

När Mats förklarade att ett A2 Visum är ett diplomatvisum blev det ett något annorlunda ljud i skällan och hon skulle undersöka saken... Jag har inga höga förhoppningar om att detta kommer lösas inom någon snart framtid, kanske blir det till att byta försäkringsbolag? Jag struntar fullkomligt i om jag får ett amerikanskt körkort eller ej, jag vill bara inte köra runt i en oförsäkrad bil!

Later, Mariette

2 kommentarer:

mormor sa...

Ja du,kan dom stava till byråkrati!!!Hoppas att det fixar sig ändå!Vad duktiga ni är Maximilian,Megan och Michaela.Kramar/mormor

Mariette och Mats Wendel sa...

Ja, när vi säger Karate är det tre barn som genast sätter på sig dräkterna och kommer ner. Hoppas det håller i sig!

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul