30 mars 2010

Långsam vår...

Det går sakta med våren tycker jag! Det går i rätt riktning, men alldeles för lååångsamt i min mening... I dag var det mest grått och trist och solen fick inte titta fram alltför länge, tyvärr. På barnens skolgårdar (de går på olika skolgårdar...) finns det för tillfället flertalet gyttjepölar som vissa barn naturligtvis inte kan hålla sig ifrån. I går när jag hämtade Michaela stod ett gäng killar i en större gyttjeansamling och kastade lera på varandra samtidigt som några av dem tog sats och hoppade i vattnet! Inte riktigt vad en stackars mamma vill se. Michaela höll sig till att smeta lera på en trädstam och fylla på med lagom mängd vatten... Fick en liten "flashback" till tiden då de gick på dagis och jag fick sanera dem varje dag innan de kunde hoppa in i bilen... Jag tror att jag hade vant mig vid det amerikanska systemet där barnen egentligen inte får leka på rasterna, utan hålls snygga och prydliga och absolut inte får springa, busa eller leka i snöhögar... Jag längtar INTE tillbaka till den delen av den amerikanska skolan; barn måste få vara barn, men det var praktiskt!

Barnen och jag har varit ute och gjort lite ärenden på eftermiddagen. Tjejerna och jag tog en vända till Gränby Centrum för att plocka upp en DVD som Megans beställt och jag passade på att köpa en ny ögonpenna. Samtidigt passade mina stora tjejer på att prova ögonskugga i alla möjliga färger... Känns som något de borde ha testat när de var i treårsåldern, men tydligen hade de inte fått chansen tidigare... Det blev till att skrubba ansiktena rena i kväll... När vi hämtat Maximilian åkte vi en kortis till Toys 'R' Us för att kolla deras nyöppnade butik här i Uppsala. Den imponerade inte nämnvärt på oss, vi tyckte nog att den var ganska "vanlig". Vi strosade runt ett tag, men hittade inget som vi inte sett förut.

I kväll har vi ätit gammal hederlig kalops, uppskattat av majoriteten av familjen. Efter middagen övade jag och Maximilian på en pjäs som han och hans klass ska spela upp för oss föräldrar längre fram i vår. Han börjar få till sina repliker!

Nu ska jag ta fram en bok och mysa under en varm filt, det är kallt här hemma!

Later, Mariette

Inga kommentarer:

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul