01 oktober 2009

Nedräkning...



Nu är det inte långt kvar innan vi sitter på planet till värmen i Nevada! Vi längtar och väntar och hoppas att ingen insjuknar innan avresan på fredag eftermiddag... Vi kommer att hämta barnen i skolan vid lunchtid, på så sätt missar de inte fredagens ordtester. De kommer säkert få en lunta arbete med sig, i alla fall Maximilian.

Ibland undrar jag vad meningen med vissa skolarbeten verkligen är. Maximilian har i morgon prov på skelettet; på latin! Jag var tvungen och fundera ett tag, inte går han väl på läkarutbildningen? Nej, han är 10 (hans klasskompiar 9) och går i fyran! Jag förstår hans frustration, jag var nog lika frustrerad jag... Vi insåg ganska tidigt att något A skulle det inte bli på detta prov, och kanske gör det inget!

I övrigt jobbar han på en borecension och det är inte världens lättaste sak när man aldrig tidigare skrivit en, den ska vara på engelska och fröken kräver helt klart lika mycket som jag som lärare krävde av mina åttondeklassare! Lite höga krav kan tänkas... Han kämpar på och jag kämpar emot; begäret att hjälpa till...

Tjejerna läser och skriver mycket i skolan. Det är berättelser och läsövningar. Michaela har fått förmånen att få lite extra läshjälp några gånger i veckan. Hon går iväg i liten grupp och får öva upp sin läshastighet. Fantastiskt bra, då här vi lite mindre dåligt samvete att inte riktigt hinna med hennes läsning varje kväll...

I dag blev det ingen Karate, men i morgon ska vi försöka hinna iväg på veckans andra träning. Maximilian tycker det är fantastiskt roligt och de kommer att fortsätta med karaten tills vi flyttar hem. Förhoppningen är att de ska kunna fortsätta när vi kommit till Uppsala, gäller bara att hitta rätt ställe och att det inte kostar alltför mycket... Här kostar det ca. 275 dollar för 3 barn (med rabatt) /månad. Introduktionserbjudandet var 29 dollar/barn för 8 träningstillfällen och då ingick dräkten.

Till Halloween är vi inbjudna till Halloweenmiddag med trick or treating för barnen. Barnen har redan planen färdig; kompisen Laura kommer att få magont av allt godis hon kommer att få av dem! Själva grejen att gå från hus till hus är väl det som är mest spännande. Maximilian hade planer på att ta med sig toarullar, men jag tror att vår värdinna inte riktigt skulle uppskatta om vi dekorerar kvarteret med toapapper...

I morgon blir det packning som gäller för mig, det går inte att skjuta upp längre... Vädret ser lovande ut, betydligt varmare än här. Tänk vad fort värmen försvann!! Förra veckan var det AC på här hemma, nu är det värmen som gäller...

Dags för mig att knyta mig.

Later, Mariette

2 kommentarer:

mormor sa...

Ja dom får verkligen jobba i den Amerikanska skola.Hoppas att det går bra för Milan han blir så besviken annars.Hoppas att ni får en underbar semester.Kram/mormor.

Mariette sa...

Ja, men ibland saknar jag syftet...

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul