09 oktober 2009

Tillbaka till vardagen... och läxorna!

I dag var det segt för barnen (och oss) att komma upp; vi var fortfarande på Nevada-tid... Men vi tog oss igenom frukost och hann till bussen med en minut till godo!

Jag har varit iväg och handlat för att fylla på kylskåpet igen och jag passade på att shoppa lite höstkläder till tjejerna också. De har vuxit ur de flesta byxorna och det blev en varsin långärmad tröja också.

Barnen kom hem med en hel drös med läxor och Maximilian hade en tjock lunta på ca 5 cm att göra ifatt. Han fick lite extra tid - tills på måndag! Jag förstår inte hur man kan ge 9-10-åringar så mycket hemarbete, det måste finnas gränser! Jag begränsade honom, men ändå satt han i över 2,5 h...

I dag fick vi barnens skolfoton. De var jättefina alla tre. Tyvärr hade de missat förstoringen i alla tre beställningarna, men jag ringde och de skulle skicka den inom 4 veckor. Hoppas nu inte att det blir strul med det! Klassfotot kommer inte att komma innan vi flyttar hem, men vi får ordna med skolan så att de eftersänder dessa kort, vore tråkigt att inte få dem!

Jag har nu lagt in alla våra foton i Picasa och det slutade på drygt 950 bilder, på tre kameror. Inte illa för knappa 5 dagars semester... Mats är ansvarig för Web-albumet, så han kommer att lägga ut fler bilder när han kommit hem från jobbresan till St. Cloud.

Hösten har verkligen anlänt till Minnesota. Det är kallt, träden skiftar i färg och dagarna är kortare. Skönt på många sätt, bara solen håller sig framme. Det börjar närma sig hemresa med stormsteg. Vi har börjat planera lite smått, men det mesta återstår. Det är många beslut som ska tas och mycket som ska bokas och avbeställas!

Nu är det dags för mig kila isäng!

Later, Mariette

2 kommentarer:

mormor sa...

Det låter jobbigt med alla läxor,mormor lider med dom.de är ju för sjutton bara 7,8,10 år.Skönt att komma hem till Sverige och slappa lite!!!!.Kram/mormor.

Mariette sa...

Ja, vi gör vårt bästa, men jag undrar om detta är typiskt för alla skolor i USA, eller om det är vårt skoldistrikt??

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul