28 maj 2009

Common Garter Snake


Denna sötnos stötte jag på när jag var ute och promenerade runt sjön i dag. Det är en Common Garter Snake och tydligen väldigt vanlig här i Minnesota. Den är inte giftig och det var väl allt jag ville veta..., jag gillar ju kräldjur och var bara ledsen att barnen inte var med mig! I Minnesota finns det bara två giftiga ormar, nämligen Massasauga och Timber rattlesnake och de är mycket ovanliga, tyvärr är de på väg att försvinna helt och hållet. De håller i alla fall till i sydöstra delarna av delstaten, så nu vet jag (och ni) det!

I dag strålar solen och det var ganska svettigt att promenera i långbyxor i dryga timmen, nästa gång får det bli shorts! Det är väldigt få som är ute och går på gångvägarna som faktiskt finns här på sina ställen. De som går har tagit bilen till parken och promenerar sen runt sjön eller i skogen och tar sedan bilen hem... Jag gick dit, tog min runda, och gick sedan hem... Kan tyckas oamerikanskt, men sen är jag ju väldigt oamerikansk!

Nu ska jag ta och vila ryggen/nacken ett tag och vänta på att de små kommer hem från skolan. Läxskörden har nästan helt avstannat och det är vi tacksamma för!

Later, Mariette

Inga kommentarer:

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul