25 augusti 2009

Besök på kliniken...

I dag gjorde vi ett besök som skulle kunna rubriceras som slå 3 flugor i en smäll, då jag tog alla tre barnen till doktorn samtidigt. Dum idé? Ja, kanske, då det är jobbigt att sitta still när det inte är "min tur"... Men nu är det i alla fall avklarat. Alla tre klarade hälsoundersökning med toppbetyg. Alla låg högt upp på längdskalan och i mitten och nedre delen av viktskalan, men som doktorn sa, det kanske inte är så konstigt; amerikanska barn är nog rundare än svenska... Alla tre barnen missade en bokstav i syntesten. Det roliga var att de alla tre missade samma bokstav (R) och alla tre bytte ut den mot samma (F). Till och med jag såg att det var ett F så jag undrar vad som hände???

Vi var hos doktorn för att kolla att allt är i sin ordning inför skolstarten om två veckor. Det visade sig att vi hade alla vaccinationer med undantag för MPR-vaccinet. Doktorn sa att det var OK att vänta med det tills vi återvänder till Sverige och det var precis det jag ville höra. I värsta fall, om skolan protesterar, kommer jag att skriva under ett dokument som hävdar att jag har religiösa eller andra giltiga skäl till att "vägra" mina barn vaccination. Det är en möjlighet här i Minnesota, och det är en utväg som inte finns i alla delstater.

Vi skulle ha gett barnen en tredje Hepatit-spruta, men då de inte visste riktigt vad de pratade om blev jag misstänksam och ifrågasatte om de verkligen hade rätt vaccin. Det visade sig att de normalt inte använder kombinationsvaccinet Twinrix här och då jag frågade om de hade barnvarianten såg de mycket frågande ut. Tur att jag hade mina vaccinationsböcker med mig och kunde visa skillnaden. Trots flera försök att resa ut vad som gällde lyckades de inte komma fram till om deras vaccin var det barnen skulle ha. Då sa både jag och sköterskan unisont att då ska vi ABSOLUT inte vaccinera barnen. Lyckliga barn slapp alltså sprutor!

Efter ca två svettiga timmar var vi äntligen ute därifrån. Ska bli spännande att se vad räkningen säger när den dimper ner om någon/några veckor!

Svettiga av all anspänning svalkade vi av oss i poolen på eftermiddagen. Alla nöjda och glada!

Later, Mariette

2 kommentarer:

mormor sa...

Jiipi,inga sprutor!Bad är bättre.Kram/ Mormor

Mariette sa...

Ja, vem gillar sprutor??

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul