16 augusti 2009

S.D. Dag 2: The Badlands and Wall

I dag vaknade vi tidigt för att ge oss iväg på vår fortsatta resa västerut. Vi märkte ganska snart att landskapet förändrades från vidsträckta slätter med majsfält till fantastiskt kuperade kullar i gröna nyanser. Vad jag förstår är det Missouri-floden som delar South Dakota i öst och väst. Vårt mål denna dag var nationalparken "The Badlands" som skapades av förändrade väderförhållanden för 65 miljoner år sedan. Det finns mängder med fossiler i de olika sedimenten som skapats under dessa miljontals år. Fortfarande i dag görs utgrävningar i området. Halvvägs till the Badlands stannade vi på en rastplats och fikade. Vi stötte på MÄNGDER av gräshoppor. Se en kort video när Milan går i gräset i fotoalbumet. Barnens dag var gjord!

Vi valde att köra en sk. Scenic byway genom prärien i The Badlands där det fanns möjlighet att stanna på flera utsiktsplatser för att ta bilder på både djupa dalar (canyoner) och höga spiror. Barnen tyckte det var fantastiskt vackert till en början, men blev mätta på intryck efter att tag. Turligt nog stötte vi på präriehundar på sluttampen och då vaknade barnen till liv igen!

Hungriga gav vi oss iväg till närmaste stad; Wall. Där åt vi på en riktig sylta. Vi valde lunchbuffén utan att titta på den i förväg... Det visade sig vara ett mindre nerköp... Turligt nog var vi suuuuuuperhungriga, så vad som helst hade gått ner, kanske t.o.m. präriehund... Just kidding!!

I Wall besökte vi en rad souveniraffärer och promenerade runt ett tag. Det fanns en hel del Indian-smycken och andra fina konstverk tillverkade i Indianreservatet inte långt därifrån. Enligt min reseguide är det county (ung. län men mindre) där Indianreservatet ligger det fattigaste countyt i hela USA! Arbetslösheten är 85 procent och 97 procent av befolkningen lever under existensminimum! Förväntad livslängd är bara 45 år och barnadödligheten är 300% högre än i övriga landet. När det gäller diabetes är sannolikheten 800% större i detta county att drabbas av detta än i övriga landet... Skrämmande siffror!

Vi fortsatte sedan mot Rapid City, andra största stad i S.D. Här ska vi övernatta två nätter för utflykter till bl.a. Mount Rushmore och Black Hills. Barnen och Mats har varit och testat poolen på hotellet och den fick helt klart godkänt! Nu ska vi ha lite hotellmys med hyrfilm och smarriga chips!

Later, Mariette

PS. Nu har vi lagt in bilder från resan i fotoalbumet.

mormor sa...

Tänk vad ni får uppleva,det måste var ett stort äventyr för barnen.Ja det var mycket gräshoppor.Ha en fortsatt bra tripp,kram/mormor&morfar.

Lena sa...

Heej på er! Va roligt med en semestertripp - ni verkar trivas! Vilka coola berg och fina fjärilar! Här snurrar allt på som vanligt. Fast lite nytt har hänt, Evelina har flyttat till oss igen och börjar skolan på tisdag! Det går jättebra - vi trivs ihop! Sköt om er nu och ha en fortsatt roligt resa! Stor kram från oss i Uppsala =)

Mariette sa...

Ja, vi har en fantastisk semester har i S.D. I dag tog vi oss till Wyoming ocksa... Det ska blir spannande att se vad morgondagen bar med sig.

Lena: Vi har superkul och ser en massa spannande platser. I dag blev det manga intryck, vi ar trotta, men nojda! Roligt att ni fatt "tillokning" igen! Halsa Evelina sa mycket och resten av familjen med naturligtvis!