24 augusti 2009

Söndagsbak och utelek

I dag vaknade vi till fint väder, solen är här för att stanna i några dagar.

Maximilian var på riktigt projekthurmör idag och redan före lunch var han iväg till affären och handlade socker till sitt egenkomponerade recept på "Chokladkaka med äpple" och bakade till vårt eftermiddagsfika. Han satte själv ihop ingredienserna och jag föreslog bara att han skulle minska smörmängden, annars la jag mig inte i det minsta! Resultatet då? Jo, en smarrig kaka som föll alla i smaken och en mycket stolt kock! Tyvärr har jag inga bilder på kakan, den delades snabbt upp till grannarna, det är en generös bagare jag har!

På eftermiddagen var barnen ute och lekte med några av grannbarnen. Det var kull-lekar och picknick för att nämna några saker. Till slut sa Megan att hon inte orkade vara ute längre..., jag tror solen tog på henne. Tur att mamma hade maten färdig, lägligt att avbryta leken då.

Senare på kvällen tittade vi på film tillsammans och Maximilian gjorde sina berömda popcorn med sin popcornmaskin som bara använder varmluft, inga olja behövs. Den är supereffektiv och vi funderar t.o.m. på om den är värd att ta med hem??


Är ni nyfikna på Maximilians recept på kakan så var snälla att bombardera honom med e-post då han behöver lite inspiration till att blogga, kanske kan han lägga ut sitt recept på "Life in America"!

Later, Mariette

2 kommentarer:

mormor sa...

Ja ni är dultiga och ni har ju en suverän kock(kanske en blivande Jamie oliver).Bra att han är generös så slapp ni äta allt det smarriga.Kramar från /mormor

Mariette sa...

Så går det när man är pryltokig... Men vi är glada att du har lilldatorn med dig så att vi kan prata! Vi har kommit hem från doktorn, det blev inga sprutor...

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul