08 april 2009

Aprilväder


På bilden ser ni vårt fina State Capitol i St. Paul

Ja, nu kan jag konstatera att här i Minnesota finns det något vi har i Sverige med, nämligen april-väder! I dag är det strålande vackert ute, solen skiner och fåglarna kvittrar, helt klart en härlig vårdag. Ni som läser bloggen regelbundet vet dock att härom dagen var det snö, flera centimeter, när vi vaknade upp! Alltså något som jag kunnat vara utan här i Amerikat, men alltså får dras med... APRILVÄDER!

Annars är det intressant med djurlivet här. Många fåglar jag inte känner igen och även växter som inte riktigt ser ut som hemma. DET tycker jag om! ME LIKE!! Sen att jag tycker att det är lite läskigt att gå i höggräset då det faktiskt kan finnas giftiga ormar här, nja, det får man liksom ta på köpet!

Jag måste säga att humöret har lättat betydligt nu när värmen kommer och solen skiner och vi slipper att bylta på oss flera lager kläder. Än så länge hänger mössa och vantarna i, men det dröjer inte länge innan vi går i shorts! Vad jag förstår är våren kortare här, sommaren kommer snabbare och håller i sig betydligt längre. Inte helt fel, men jag är ju ingen stor supporter av värme, det duger gott med 25 grader. Här blir det betydligt mer och dessutom fuktig värme...

Jag ska inte klaga redan innan sommaren anlänt, efter en sån här lång, kall och snörik vinter är det kanske precis vad jag behöver!

Tjejerna befinner sig idag på field trip inne i St. Paul, närmare bestämt på Science Museum. Jag hoppas de har en kanondag! Det är alltid spännande att göra något som bryter skolrutinerna.

Later, Mariette

2 kommentarer:

Astrid Wendel sa...

Hej! Vad bra att ni också har fått vår,så här lagom till påsk.Kram till er alla fem /mormor.

Mariette sa...

Nja, vår kanske var att ta i, men det ser ut och låter så i alla fall. Varmt är det inte...

Familjen Wendel

Familjen Wendel
på Farmers' Market, downtown St. Paul